söndag 17 maj 2009

Whatever works!!!

Nicolas kommer att hata att jag säger det här eftersom han knappast kan ha kommit in på den fullsatta visningen av Woody Allens nya film, men det går inte att formulera det annorlunda: WHATEVER WORKS är en renodlat mästerverk. Och nu talar jag inte om någon grandios comeback, eftersom i min bok har Woody Allen aldrig försvunnit. Han är en av mina stora ikoner inom filmbranschen, och Whatever Works är en av hans fem bästa filmer (tillsammans med Annie Hall, Manhattan, Små och stora brott och Manhattan Murder Mystery).



Huvudrollen (självfallet en sorts alter ego till le realisateur) spelas av Larry David och låt mig tillägga att jag aldrig varit fan av Larry David när han själv medverkar. Han har alltid varit vassare med pennan än med sin persona. Men i Whatever works spelar han den egocentriske nihilisten Boris Yellnikoff med sådan bravur och sådan otrolig tajming att man ramlar ur biostolen. Kombinationen av Larrys vassa svada och Woodys sanslösa manus gör denna film till ett MÅSTE för vem som helst att se. Denna film är inte bara bra för inbitna Woody-diggare som jag, utan den kommer få vem som helst att garva rumpan av sig.

Bland de andra rollerna är det lika lysande - Evan Rachel Wood som Larry Davids naiva bollplank bär en stor del av filmen, men även Patricia Clarkson och Ed Begley Jr som hennes föräldrar är mästerliga i sina inhopp. Jag är övertygad om att Woodys film hade kammat hem Guldpalmen om den hade varit i competition - märkligt att så inte är fallet.

Inga kommentarer: