tisdag 19 maj 2009

Ett parallellt party-universum för Johan

Gårdagen bjöd på fester i plural och medan jag lottades ur biljett-ekvationen för tysk-festen så hamnade jag istället på Rickard Gramfors Folkets hus-fest i deras penthouse längre uppåt den bergiga delen av Cannes. Mycket trevligt, mycket öl och en hel del glada britter (se nedan). Dagen hade inte bjudit på så värst mycket i cinematiska upplevelser - Lars von Triers tråk-pretto-skräckis Antichrist, roliga brittiska dokumentären Three Miles North of Molkom (släpps på DVD av Folkets bio om några veckor) och den jobbigt handfilmade skräckisen Paintball. Istället blev det lite snack om huruvida Basterds kommer hålla vad den lovar och en massa annat skvaller.

Eftersom resten av gänget befann sig på tyska kulturföreläsningar så fick jag haka med Klubb Super 8-gänget till Göteborgsfesten där Chi An, den ängeln, snackade in mig och sedan dansade vi i nästan tre timmar i sträck. Kul att min polare från Arvidsjaur - Patrik Eklund - tävlar i kortfilmssektionen på festivalen med sin film Slitage (trailer finns på www.sfi.se) och dessutom fick gäst-DJ:a på festen. Det var där det allt började och runt 2-tiden var det dags att vanka hemåt igen. Jag måste ha precis missat resten av gänget som sökte lyckan vid lilla Majestic istället. Med en slocknad mobil gick jag och la mig istället, vilket var återigen bra för cineastskallen. Och på morgonen bokade jag in hela gänget till nattvisningen på onsdag av Sam Raimis Drag me to Hell. Huruvida någon kommer vill följa med är en annan femma.

Idag tisdag har jag hunnit med två filmer - det hyfsade australiska dramat The Combination om motsättningar mellan inflyttade libaneser och auzzies fullspäckad med en hel del klyschor, och därefter Un Certain Regard-filmen Tomorrow at Dawn. Den senare började lite halvsegt, men kom igång hyfsat i andra halvan. Den handlar om två bröder spelade av Vincent Perez (Fanfan la Tulipe) och Jérémie Renier (Lornas tystnad) som dras in alltmer i ett historiskt live-sällskap. Underhållande, men lite för lågmäld för att göra något större väsen av sig.

Efter 20 filmer avverkade är det nu dags för en ny omdömeslista:
Samson & Delilah (Warwick Thornton) - BETYG: 4
A Film With Me In It (Ian Fitzgibbon) - BETYG: 2
Whatever works (Woody Allen) - BETYG: 5
Fri os fra det onde (Ole Bornedal) - BETYG: 4
Vengeance (Johnnie To) - BETYG: 4
Antichrist (Lars von Trier) - BETYG: 2
Three Miles North of Molkom (Robert Cannan & Corinna Villari-McFarlane) - BETYG: 3
Paintball (Daniel Benmayor) - BETYG: 2
The Combination (David Field) - BETYG: 2
Tomorrow at Dawn aka Demain dès l'aube (Denis Dercourt) - BETYG: 3



Så, nu är det snart dags att kolla på Bong Joon-Hos Mother som många av journalisterna verkar ha velat med i Competition-sektionen istället för Chan-Wook Parks Thirst. Varför nu en koreansk film måste bytas ut mot en annan förstår jag mig inte riktigt på. Hursomhelst har jag höga förväntningar på den. / guest blogger Johan

Inga kommentarer: