söndag 18 maj 2008

SÖNDAG 18/5 2008

Söndagen bjöd på markant bättre väder med stekande sol och varma vindar, så det var lite tråkigt att behöva sitta inne på en hotell-lobby i fem timmar och jobba mot den enda sugiga snigel-uppkopplingen jag kunde hitta. Dessutom blev jag totalt utmanövrerad av vad som verkade vara större delen av Thailändska regeringen. Fick flytta över till Mike Tysons livvakter som bråkade rejält med nån head of security. Glädjeämnet var väl Jimpan Jarmusch som gled runt i lobbyn och såg så där härligt avslappnad och cool ut som han alltid verkar göra.

Under tiden begick Nicolas och Carin filmiskt självmord genom att gå och se ALONE IN THE DARK 2, producerad av Uwe Boll. Carins enda ord var: ?It was a mess?. Så vi lämnar det ämnet och går över till glammet.

Klockan sex var det dags för ?Sake Night? på¨japanska paviljongen. Där fröjdade oss med Sake och bugade för japanerna tills vi fick ryggproblem. Än mindre kunde vissa av de japaner kontrollera sina rörelser. Vissa av värdarna hade nog fått i sig en sake för mycket och vrålade okontrollerat ut över bukten. En vacker syn. När vi tröttnade på japanska drycker crashades den Schweiziska paviljongen där vi läppjade vin tillsammans med vår amerikanske vän och business partner Michael Dwyer (Screen Media Ventures), detta följdes av stekigt storbord med rosé på Grand Hotels utomhusbar. Fler och fler och fler människor anslöt, vilket gjorde att middagen som följde blev en rörig historia där femton, tjugo personers beställningar orsakade kaos. För att inte tala om notan.

Jag var otålig och smet i förväg eftersom Solid Entertainment och deras amerikanska vänner skulle ha karaokefest i något som storleksmässigt ungefär uppnår en yta av en korvmoj. Men alla var där. Orvar Säfvström, som hals över huvud hade farit ner under söndagen utan någonstans att bo, sjöng vackert Elvis. Karim Hussain gästade, likaså Lloyd Kaufman (Mr. Troma) som blev ivrigt påhetsad att sjunga, men avböjde envist. När det uppmanades att en tjej skulle upp på scenen blev yours truly plötsligt the center of attention då en hejarklack satte igång att skandera ?EBBA! EBBA! EBBA! EBBA!?. Nu undrar ni; did she do it? Svaret är tyvärr nej. Med alldeles för blygsamt alkoholintag under kvällen och en Lloyd I närheten, sprang jag likt en skållad råtta och gömde mig bakom en finne. Men det hade varit något det ? om jag hade fått typ en flaska till champagne i mig... ;-) Man måste ju dra gränsen någonstans, och tro mig, mimn sångstämma vill man inte utsätta för vem som helst. Jag skulle kunna dödat min så kallade karriär där och då.

Det hela slutade istället med att snuten kom och stängde ner partajjet, vilket påföljdes av en spontan protest-allsång i form av ?We are the World?... vissa protesterade i sig mot detta och försökte sig på att starta allsång med ?Fuck the Police?, men blev snabbt nertystade. Den franska polisen är inte att leka med.

Kvällen avslutades i festmässig besvikelse, då vi plågsamt blev upplysta om att alla ställen i Cannes numera måste stänga två. Nya regler till följd av stadens enade pesnionärers protester mot det eviga vrålet på gatorna till sju på morgonen. Som Gamla Stans-bo kan jag dock inte förebrå dem. Så vi gick ilsket hem och vaknade tack och lov pigga och fräscha.

Klockan börjar bli mycket och jag måste än en gång kränga på mig finstassen inför galavisningen av bröderna Dardennes LE SILENCE DE LORNA och SFI-festen. Stay tuned!

/EBBA


Sake Night!


Allsång i Cannes.


Journalisten Pidde Andersson och Orvar, som senare sjöng Elvis.


Karim Hussain (längst till vänster) var såklart där.


Till och med Lloyd Kaufman var där.


Senare träffade vi regissören och producenten till Moscow - Belgium.

Inga kommentarer: