lördag 19 maj 2007

CANNES BLOG 7

POULTRY GEIST, BLACK SHEEP OCH SUBDVD-FANS
Idag gjorde Jerry Seinfeld nåt ganska konstigt här i Cannes. Han flög utklädd till ett gigantiskt jätte-bi, ner från taket av Carlton för att göra reklam för sin nya film Bee Movie. Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg bilderna! Han såg ju inte klok ut!



Troma! Troma! Troma!
Sista platsen på nya Troma-rullen Poultrygeist: Night of The Chicken Dead gick till mig (Nicolas fick den näst sista)! SEO var getlemannamässig nog att ge platsen till mig. Tjejen som spelar huvudrollen i filmen var där och presenterade sig själv för den till största delen manliga publiken (förutom jag själv, var där kanske två andra tjejer där). Filmen levererade självklart vad en Troma-film ska leverera; spyor, inälvor, judehumor, svordomar, bröst, Lloyd Kaufman och ett allmänt jävla svineri. Nu också med your basic jihad/taliban/burka/elfte september-skämt. Handlingen kanske inte är det nödvändigaste i en Troma-flick, men om jag ska försöka vara kort så handlar det om en snabbmatsrestaurang som heter ?American Chicken Bunker? som har öppnat på platsen för en gammal Indian-kyrkogård (Tromahawk). Och alla börjar förvandlas till gigantiska jätte-zombie-kycklingar som börjar göra snabbmat av människor. Både jag och Nicolas fick vibbar av Clerks 2 goes Night of the Living Dead. Dock var skådespelarprestationerna på en väl hög nivå;) Men appropå Troma så måste jag säga att deras Troma-tåg i år är bland det sorgligaste man har sett i mannaminne. Fem finniga killar som lamt hasar Croisetten fram och tillbaka med nån skabbig peruk på sniskan... Inte en enda tjej! De ropade inte ens någonting. Det var en patetisk syn.

Fyllevisningar
Efter det började vi dricka bira med danskarna, något som utvecklades till ett partysug. Så vi tog oss till en coktail på Tjeckiska paviljongen vid stranden där det serverades Tjeckiskt vin, tjeckisk läskeblask och nån slags tjeck-shots som smakade pepparkaka. Där träffade vi till slut coctail-partyrnas okrönta drottning, och allas vår storasyster Ann-Louice som har frotterat sig med alla kändisar man kan tänka sig (hon har fått slagga i Jean-Claude Van Dammes hotellrum, sovit skavfötters med Cate Blanchett, är bästis och bundis med überdivan Anita Ekberg etc, mm, osv). Om man får ynnesten att träffa henne levererar hon vad jag tror kan vara bland det snaskigaste skvallret om starzen man kan tänka sig,. Well, det blev lite farligt mycket vin där så när vi äntligen skulle se vår efterlängtade Black Sheep var vi vi väl minst sagt salongs. Men det gjorde inte så mycket. Filmen som handlar om att genmanipulerade monster-får som hämnas mänskligeheten, var rätt skoj, men untnyttjade inte direkt sitt eget koncept. Men väl värd en fylle-tittning! Dessutom kan man ju inte missa en rulle som har catcharna ?There av 40 million sheep in new Zealand, ad they?re pissed off!? och ?Violence of the Lambs?.

SubDVD-fans kan man även hitta på Lilla Majetic!
Lättade över att få komma ut från visningen, skulle vi möta upp vännen och samarbetspartnern Michael Dwyer (amerikan som ör föredetta Troma-anställd, numera på bolaget Screen Media Ventures) för en middag. Det blev några flaskor vin till och massa amerikanskt politiskt snack (som det brukar bli med honom) och efter att ha bråkat om notan så traskade vi till den obligatoriska Lilla Majestic-ölen. Där kommer det plötsligt fram några fulla grabs som frågade SEO ?where do you come from?? varpå karln av någon anledning svarar ?Holland?! Sen vet jag inte riktigt vad som hände, men killarna kände igen oss från bloggen och hade tom med varit i butiken flera gånger. Om ni nu läser detta så får jag be om ursäkt för eventuell bortgörning. Hade väl inte full koll på läget vid det laget;). Gamla kollegan Pia Lundberg (före detta redaktionschef på tidningen Cinema) dök upp också! Hon hade tydligen blivit utlandschef på SFI. Grattis säger vi till detta. Ebba för SubDVD i Cannes



Stekis och Nicolas gosar på Tjeck-coctailen.




Nicolas och Pia på Lilla Majestic..




Ofördelaktig bild på mig när vi äter middag med Dwyer (till vänster).









Nicolas och SEO med real live SubDVD-kunder på Lilla Majestic.




SEO och Nicolas vinkar glatt innan visningen av Black Sheep!




VM i konstiga miner.

Inga kommentarer: