söndag 16 maj 2010

INKÖPSRAPPORT FRÅN NICOLAS

Bonjour Bonsoir!


Nicolas här. Så här vid hälten av Cannes 2010 tar jag äntligen en liten paus för att köra mitt första blogg inlägg. Intensivt som vanlig, just nu screenar jag en skräckis jag funderar på att köpa på andra halvan skärmen.


Idag köpte SEO och jag 12 filmer. En mycket givande dag som är resultat av tidigare möten och det är spännande när saker och ting faller på plats. 3 olika dealar blev signade för en total av 6 filmer till Njutafilms och 6 till Studio S. Jämställdhet is da word! Jag återkommer senare om dessa nynköp.


I tisdags började festivalen minst sagt hårt, med ett 5 timmars långt möte på balkongen med vår danska partners från Another World Ent, för att gå igenom alla våra gemensamma möten och planer. Efter 4 timmar och extremt mycket vodka stängdes tydligen min kropp av mitt under en diskution som gick ungefär så här: "Den ska vi köpa, den ska vi köpa också, och den ska vi köpa. och..." System overload, Nicolas passed away and logged off.


Onsdagen var, trots bakfyllan, en bra första marknadsdag med olika möten, bl.a. två timmar med våra favoriter från Hollywood Classics. Och den första visningen, kandienska skräckkomedin"Suck". Så så.


I torsdags hann jag se två filmer: "The Disappearance of Alice Creed", en ny brittisk huis-clos thriller. Mycket bra början som tyvärr tappade mot slutet och för många twists. Ett par möten med resultatet 'Vi vill ha mer pengar än vad du erbjuder'. Wait and see. Dessa kan komma till hamn ändå mot marknadens slut.


Och så måste jag försöka samla mina tankar kring en av marknadens höjdpunkter i år; Jean Claude Van Dammes nya film "Eagle Path" som hade premiärvisning på biografen Olympia. Vi misstänkte stark att JCVD skulle vara på plats för att introducera filmen till världens samlade buyers eftersom han inte bara har huvudrollen men även har regisserat, producerad och klippt filmen! Som ni kanske redan har läst är filmen en katastrof, och alltså inte en katastrof film! MEN det är något magisk, eget och totalt Ed Wood-ig hos JCVD som gör att jag säger: Respekt! Att han tackade nej till The "Expendables" för att han inte fick läsa manuset innan signing och istället valde att gå sin egen väg för att berätta något personlig, är ett karriärbeslut som INGEN hade tagit. Men han gjorde det. Synd att resultatet är som den är. Jag har i alla fall aldrig sett något liknande. Konst, extremt våld, övertydligt personligt budskap, blandat med asiatiska opera-aktiga överkänslor. Has to be seen to be believed!


På fredagen började mötesvansinnet med ett tiotalmöten om dagen. Det är en blandning av inplanerade möten och spontana sådana med folk jag har jobbat med förut och träffar av en slump i mässans korridorer och strandpaviljongerna.


Några filmer också. Galavisning av "Wall Street: Money Never Sleeps". En härlig känsla att se en film tillsammans med Oliver Stone, Martin Scorcese och George Lucas. Även Michael Douglas, Salma Hayek, lilla Shia LaBoeuf och Carey Mulligan och 1990 andra personer i Salle Lumiere. Filmen var en stark klassisk Oliver Stone-berättelse. Sevärd.


I lördags morse såg jag Eric Valletttes nya skräckfilm "Hybrid". Jag visste inte att den var i 3D eftersom... det fanns ingen anledning att så skulle vara fallet. Producenten introducerade visningen och berättade att filmen var inspelad i 2D men post-trixad till 3D och att de var mycket nöjda med resultatet... Det såg ut som skit! Någon måste förklara till mig varför producenter spenderar extra pengar för att förstöra sina filmer. Jag är säkert att jag hade upplevt filmen som bättre i 2D. Pitchen är rätt kul: en mördarbil à la "Christine" som jagar en bunt människor i ett parkeringshus à la "P2".


Och på kvällen "Lemmy", dokumentären om Motörhead-frontan. Härlig och skön rulle om "rocker bigger than life" som bor utan städerska och med stor passion för Tredje Riket. Filmen är värd en glutt bara för att se hans lägenhet. Inte lika bra som "Some Kind of Monster" men en klar höjdare.


Inköpta filmer vid marknadens första halva är: franska klassikern "Mon oncle d'Amerique" av mästaren Alain Resnais, en nyproducerad fransk deckarthriller med Gerard Depardieu, en erotikklassiker med Sylvia 'Emmanuelle' Krystel och två nya titlar i vår Tyroler-kollection. Agatha Christie-klassikern "Tio små negerpojkar" med Oliver Reed. Och några sleazerullar för att ströa på det hela bl.a. "Porno Holocaust", "Emmanuelle and the White Slave Traders" och "SS Girls".


En del trevliga möten och fester är inbokade för de kommande dagarna så jag signar off for now.


/Nicolas


PS: Några funny mötes-facts i ingen särskillt ordning:

* Hos ett trevligt italiensk filmbolag inleder säljerskan med att visa en bild på hennes 1-åring i sin iPhone. Jag svarar med att visa bild på min äldsta i min iPhone. Sedan börjar mötet med att jag sager: I want to include in the deal "Porno Holocaust". Och får svaret: Oh yes it’s a good movie!

* Under ett möte på German Pavillon på stranden sitter vi mitt bland massa tyskar. Plötslig pekar tysken mot nästa pavillon där terrasen på stranden är nästan tom och säger: "Oh today they are a few of them out, it’s the first day, earlier they didn’t even dare to come out. It’s the Greek pavillon!"  Det var hård ironi där. Lite senare i mötet sa han att en svensk lärde honom en finsk mening: "Ojka pojka negri!"

* Mitt i ett möte med en brittisk posh gentleman säger SEO: "That’s nice glasses you have". Då visade han oss att hans bågar var gjorde av vinylskivor. Jag frågade honom om det gick att byta skiva när han tröttnat på låten. Hans svarade inte, men att han hade också glassögon med bågar gjorda av 35mm filmremsor!

1 kommentar:

CiNEZiLLA sa...

Grymt! Tack for rapporten!

J.