söndag 20 maj 2012

Rust & Bone & Grupo 7

Mina hälsningar till Cannes som nyjoinad till Sub-crewet. Jag har ingen smartfone så det blir inga bilder utan mer filmtips från mitt håll.
Har bara sett två competition-filmer än så länge - Ulrich Seidls Paradise Love och Jacques Audiards Rust & Bone. Det finns mycket att säga om båda filmerna och förhoppningsvis får Seidls film svensk biodistribution så det kan startas en diskussion à la Ruben Östlunds Play. Tyvärr är den cirka en halvtimme för lång för sitt eget bästa, så min favorit av de två är helt klart Audiards film. Om ni gillade hans förra - En profet - så kommer ni älska denna. Hans närvaro med aktörerna - både Cotillard och Schoenaerts är magnifika - känsla för miljöer och det intensiva tempot gör Rust & Bone till ett måste. Sen var det ett bonus för egen del att ha besökt marinlandet och späckhuggarshowen (som ingår i filmen) med mina barn bara ett par dagar innan visningen.

http://www.imdb.com/video/imdb/vi3064177177/

Mitt andra tips för dagen är den spanska polisfilmen Unit 7. För alla er som gillade TV-serien The Shield (vilket jag gjorde MYCKET). Utspelar sig i Sevilla under förberedelserna inför 1992 års världsutställning. Fyra poliser tar itu med knarklangningen i innerstan, men lockas att ta lite för egen vinning och får snabbt många fiender i den undre världen. Man sitter som på nålar filmen igenom och även om intrigen har setts förut så känns det inte lånat (well, kanske en smula från The Shield).

http://themoviebox.net/917

Tillägg: såg Jackie Chan häromdagen. Nu behöver jag inte spana efter kändisar nåt mer...




/ Johan W

Inga kommentarer: