lördag 16 maj 2009

Morning Glory - CANNES 2009 #4

Lördagen 16 maj har just börjat - med en god frukost på balkongen och mängder utav kaffe. Nicolas var uppe först med siktet inställt på Vertige som jag snackat upp under dagarna - tillsammans med Fish Tank den enda 4-poängaren hittills (av fem möjliga). Nu har han gått iväg på den dagliga Croisette-promenaden. En halvtimme tar det ungefär att ta sig till Arcades som ligger längst bort från oss, vilket gör Cannes-vistelsen ganska hälsosam med tanke på alla walkabouts man gör fram och tillbaks varje dag.
Ängeln Nicolas började dagen med att boka in hela gänget på Red Carpet-visningen av Johnnie Tos Vengeance! Soon it is SMOKING TIME!!!


Förrgår kväll var ösregnig, gårdagen var mer eller mindre blöt, men idag är det riktigt soligt. För en Cannes-novis som mig själv som enbart har erfarenhet av den kyliga filmfestivalen i Stockholm, så var jag förundrad över hur man ställer sig inför ett biobesök när det är 25 grader varmt ute. Faktum att det är en win-win-situation. Antingen är det just såhär varmt (eller varmare), vilket gör att när man väl tagit sig till bion så är man i stort behov av svalka. Eller så regnar det som igår och då är det skönt att torka sig i salongen.

Än så länge leder jag ligan över flest filmer (10 stycken på tre dagar), även om mitt försprång över SEO och Nicolas mer har med deras många business-möten att göra. Såhär ser det ut än så länge för egen del:
Mutants (David Morley) - BETYG: 3
Give 'em hell, Malone (Russell Mulcahy) - BETYG: 2
Fatso (Arild Fröhlich) - BETYG: 3
High Lane aka Vertige (Abel Ferry) - BETYG: 4
Tormented (Jon Wright) - BETYG: 2
Bitch Slap (Rick Jacobson) - BETYG: 1
Surviving Crooked Lake (Sascha Drews) - BETYG: 2
Fish Tank (Andrea Arnold) - BETYG: 4 (en stark sådan)
Gigante (Adrián Biniez) - BETYG: 2
The Cry of the Owl (Jamie Thraves) - BETYG: 3 (en svag sådan)

Även om Nicolas skrev att ALLA såg The Descent 2, så gick jag istället på den lågmälda uruguayanska Gigante istället. Jag hade sett trailern på grottskräckisen och var skeptisk över att den kunde hålla jämn kurs med föregångaren. Uruguay-filmen var som en korsning av Fatso och One Hour Photo, eller Kieslowskis . Snäll säkerhetsvakt stalkar en städerska som han iakttar i övervakningskamerorna. Länge höll filmen god form och det var lätt att sympatisera med huvudkaraktären. Men tyvärr så utvecklade sig inte historien tillräckligt för att hamna över godkänt i betyg.



Sist på kvällen var det dags för Cry of the Owl - en thriller med åtminstone två saker som lockade mig att efter några öl ändå återvända till biomörkret halv tio på kvällen; Patricia Highsmith och Paddy Considine. Jag har svårt att ducka för Highsmith-filmatiseringar - dom bjuder alltid på något intressant. Och Considine har visat god form i det mesta han varit med i, även om han inte nått upp till samma star quality som lookaliken Sam Rockwell. Jamie Thraves som i min bok mest är känd för den oöverträffade musikvideon till Radioheads "Just" (kan ses på http://www.youtube.com/watch?v=R5X7HKxpiQA) än sina långfilmer, var jag nyfiken på. Det visade sig att han skötte sig hyfsat i denna kanadensisk-tyska (!) samproduktion. Med en något seg början och en något seg Julia Stiles som bromsklossar så lossnade det efter ungefär en halvtimme när allt verkar gå åt fanders för Considines deppiga aero-designer. Avslöjar inget mer än så, men kan tillägga att Beautiful Beast-aktrisen Caroline Dhavernas gör en riktigt bitchig biroll.

Idag blir det OSS 117-uppföljaren för de flesta i gänget. För egen del blir det aborigin-filmen Samson & Delilah och därefter antingen The Host-regissören Bong Joon-hos nya Mother, eller Ole Bornedals Fri os fra det onde.

/ guest blogger Johan

Inga kommentarer: